2010. aug. 5.

A Filokália

      Egyik ortodox munkatársnőm a családjával Görögországba kirándult. És természetesen az Athosz-hegy nem maradhatott ki az útvonalból. Amíg az apa a többi férfival és fiúgyermekkel meglátogatott egy-két kolostort, és elbeszélgettek a szerzetes atyákkal, addig az anyuka a leányával és a többi nővel a hajón maradtak, mert Athoszra nő nem teheti a lábát, punktum. Hozott nekem ajándékba egy kis szétnyitható athoszi ikont: 3,5 x 4,7 cm, olajfából faragták, és a képeket ráragasztották, az athoszi atyák is modernizálódtak, ez nem festett ikon:


      Vallásos beszélgetéseinkből kiderült, hogy az ortodoxok nagyra becsülik a remete-atyákat, az egyházatyákat, közös szentjeink vannak, mint remete Nagy Szent Antal – az egyiptomi szerzetesség atyja, a három nagy Kappadókia-i egyházatya - Nagy Szent Vazul (Bazil), Nazianzi Szent Gergely és Nisszai Szent Gergely, - valamint Aranyszájú Szent János, Ninivei Izsák, Szír Szent Efrém... Világhálós bolyongásaim közepette kerestem az egyházatyák életét-írásait, kevés van fenn az interneten, pl. itt:
http://www.terebess.hu/keletkultinfo/lexikon/sivatagi.html
http://www.ppek.hu/k84.htm
http://www.parochia.hu/

     A bencéseknél, a görög katolikusoknál és XVI. Benedek pápánk katekéziseiben fedeztem fel néhány írást, mintha egyszerűen a szemétbe söpörte volna őket a mai katolikus világ egyéb hagyománnyal együtt, pedig a mai kornak is van üzenetük. Már a megboldogult kommunizmus idejében beszéltek nekem a Jézus-imáról az ortodox évfolyamtársaim, sokan gyakorolták is, majd később többen javasolták, olvassam el A zarándok című könyvet, mert épp erről az imáról szól, de hát az én román teológiai román tudásom (és nem csak a teológiai), csapnivaló. „Véletlenül” egy antikváriumban bukkantam rá magyar kiadásban évekkel ezelőtt, és rögtön megvettem. Sokszor tapasztaltam már, Isten mennyire olvas a szívemben, szinte minden titokban vágyva-vágyott lelki könyvvel megajándékozott. Azóta az interneten is olvasható ez a könyv.
      A Zarándok elbeszéléseit olvasva, azt gondoltam, hogy a Filokália az valami olyasmi lehet, mint a mi legolvasottabb könyvünk, a Kempis Tamás, de a szentatyák tanítása szerint összeállítva, és  hogy egy kicsivel több oldalas.
      Nagyon megörvendtem a kis athoszi ikonnak, ezúttal ismét szóba került a Jézus-ima meg a Filokália, levontam a következtetést: a Kis Filokália magyar összeállítás nem teljes, mert sok egyházatyát nem is tárgyal, így gyanútlanul elmentem az ortodox templomba A Filokáliáért, nem először jártam ott. Mindig van egy-két egésznapos apáca szolgálatban, akiktől lehet könyvet, kegytárgyat, tömjént, ikonokat venni, vagy imát kérni, Istenről, az Istenszülőről beszélgetni, néha vásároltam tőlük egy-egy Mária vagy Jézus-ikont. Azt is megengedték, hogy a templomban fényképezzek. Az ortodox templomoknak kellemes illatuk van, minden liturgikus cselekmény előtt és alatt bőven tömjéneznek.
      Köszöntöttük egymást, majd egyből rákérdeztem:
     - Van-e Filokáliájuk?
      - Van, de nincs meg minden kötet, jelenleg csak a 4., az 5. és a 7.-ik kötet van meg, a többit már megvették, de rendelésre elhozzák Önnek, ha kéri.
      - Miért, hány kötetből áll a Filokália? – itt már gyanút fogtam.
      - Tizenkét kötetből.
      Felnéztem az előttem tornyosodó könyvespolcra, a félhomályban nehezen tájékozódtam.
      - Megmutatná nekem a negyedik kötetet?
      - Igen, de hát Ön teológiát végez? – kérdezte csodálkozva a kis apáca, - eddig csak a Szűzanyáról és a Jézus-imáról beszélgettünk, a Filokália nehéz olvasmány a román papoknak is, nem hogy egy magyar laikusnak.
      - Nem, nem vagyok a teológián, csak érdekelnek a pusztai remeték, az egyházatyák, a tanításuk.

      És közben leemelte és a kezembe adta a könyvet. Szép fehér kötése volt, és szinte mint  egy Révai nagy lexikon kötet. Felnéztem „a testvérekre”, azok is szörnyen vastagok voltak. Nem tudtam, hogy a Filokáliát „kilóra” lehet vásárolni, ahhoz az én román tudásom csak néhány grammnyi, így hát nélküle tértem haza. Szívfájdító volt nézni, hogy Aranyszájú Szent János összes műve ott trónol több kötetben, így kárpótlásul megvettem Szír Szent Efrém hét siralmát - kicsi és vékony könyv, az is lehet, hogy még ebben az évben sikerül lefordítanom, csodálatos imák, és felteszem a blogomba. Ez a címlapja:

 És egy Mária-ikonnnal (képpel) is megajándékoztam magam:


2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Genial dispatch and this enter helped me alot in my college assignement. Thanks you seeking your information.

Névtelen írta...

http://ortodoxia.md/biblioteca-crestinului-ortodox/category/1-filocaliile

Innen letölthető az összes Filokália kötet román nyelven